انتخاب مواد مرحله ای در فرآیند طراحی هر جسم فیزیکی است. در زمینه طراحی محصول، هدف اصلی انتخاب مواد، به حداقل رساندن هزینه در حین تحقق اهداف عملکرد محصول است. انتخاب سیستماتیک بهترین ماده برای یک کاربرد معین با خواص و هزینه مواد کاندید آغاز می شود. انتخاب مواد اغلب با استفاده از شاخص مواد یا شاخص عملکرد مربوط به خواص مواد مورد نظر سود می برد. به عنوان مثال، یک پتوی حرارتی باید رسانایی حرارتی ضعیفی داشته باشد تا انتقال حرارت را برای یک اختلاف دما به حداقل برساند. ضروری است که یک طراح باید از خواص مواد و رفتار آنها در شرایط کاری آگاهی کامل داشته باشد.

برخی از ویژگی های مهم مواد عبارتند از: استحکام، دوام، انعطاف پذیری، وزن، مقاومت در برابر حرارت و خوردگی، قابلیت ریخته گری، جوش یا سخت شدن، ماشین کاری، هدایت الکتریکی و غیره بهترین شاخص است.

معمار هنگام انتخاب یک متریال، ویژگی‌های مربوط به عملکرد، مانند دوام یا استحکام فشاری مواد را در نظر می‌گیرد، اما به جنبه‌هایی که مربوط به تجربه کاربر یا تحریک حسی است، مانند رنگ یا بافت مواد، نیز توجه می‌کند.

چهار مرحله اساسی در فرآیند انتخاب مواد چیست؟

فرآیند انتخاب مواد برای یک جزء یا اتصال بین اجزا شامل مراحل زیر است:

الزامات طراحی را شناسایی کنید.

معیارهای انتخاب متريال را مشخص کنید.

متریال کاندید را شناسایی کنید.

متریال کاندید را ارزیابی کنید.

متریال را انتخاب کنید.

عوامل انتخاب مصالح معماری چیست؟

10 عاملی که هنگام انتخاب مصالح ساختمانی باید در نظر گرفت

سهولت نصب. اولین فاکتور مهمی که قبل از خرید مصالح ساختمانی باید در نظر گرفت، سهولت در نصب آنهاست. …

قابلیت بازیافت …

بودجه. …

دسترسی. …

سهولت در تعمیر و نگهداری. …

تنظیمات شخصی. …

ماندگاری. …

خدمات پشتیبانی مشتریان پس از فروش.

نگرانی فزاینده ای به اثرات زیست محیطی ناشی از صنعت ساخت و ساز داده می شود. تولید زباله، مصرف منابع و انتشار گازهای گلخانه‌ای از معایب اصلی شهرنشینی سریع است که جهان شاهد آن است. در پاسخ به این مسائل مبرم، سیاست گذاران و دانشگاهیان در حال بررسی مفهوم اقتصاد دایره ای (CE) برای مدیریت بهتر منابع و دستیابی به کارایی منابع در عین حذف ضایعات هستند. یکی از استراتژی‌های پیاده‌سازی CE در محیط ساخته شده، انتخاب مصالح و اجزای ساختمانی مناسب از مراحل اولیه برای اجرای اصول مفهومی در طول زنجیره ارزش و ایجاد یک سیستم حلقه بسته است. بنابراین، این مطالعه با بررسی آخرین تحقیقات، با هدف شناسایی معیارهای انتخاب عناصر ساختمانی بر اساس اصول CE می باشد. نتایج نشان داده است که به طور مشخص از نظر تغییر پارادایم به CE به دست آمده است زیرا تمرکز اصلی ادبیات هنوز استفاده از محصولات بازیافتی و قابلیت بازیافت مصالح ساختمانی و اجزای سازنده در پایان عمر آنها است. اگرچه مطالعه حاضر صرفاً بر جنبه فنی مصالح و اجزای ساختمان متمرکز است، معیارهای اتخاذ شده فعلی را برای ایجاد یک محیط ساخته شده دایره ای ترسیم می کند و نیاز به رویکردی نوآورانه تر برای دستیابی به سطوح دایره ای بالاتر را برجسته می کند.

انتخاب مصالح ساختمانی پایدار یک استراتژی مهم در طراحی و ساخت یک ساختمان است. بنابراین یک چالش اصلی، شناسایی معیارهای ارزیابی بر اساس مفاهیم و اصول پایداری، و فرآیند اولویت‌بندی و تجمیع معیارهای مربوطه در چارچوب ارزیابی است. بنابراین، هدف این مقاله پر کردن این شکاف‌ها با توصیف مراحل توسعه معیارهای ارزیابی کلیدی است که در یک ابزار ارزیابی در حال توسعه برای انتخاب مصالح ساختمانی پایدار در صنعت ساختمان بریتانیا استفاده می‌شود.

طراحی/روش/رویکرد

پس از انجام یک بررسی کامل و سیستماتیک ادبیات، در مجموع 24 معیار ارزیابی پایدار (SAC) بر اساس خط نهایی سه گانه و نیاز سهامداران ساختمان شناسایی شد. یک نظرسنجی از معماران و طراحان بریتانیایی انجام شد تا برداشت آنها در مورد اهمیت معیارها را نشان دهد. در مجموع 490 پرسشنامه برای تکمیل به شرکت کنندگان ارسال شد. اجرای اولیه و پیگیری بررسی پستی نرخ پاسخ کلی 20.2 درصد را ایجاد کرد. تجزیه و تحلیل عاملی برای گروه بندی معیارها به عوامل ارزیابی برای مدل سازی پایداری مصالح ساختمانی استفاده شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که همه معیارها مهم تلقی می‌شوند و «زیبایی‌شناسی»، «قابلیت نگهداری» و «صرفه‌جویی در مصرف انرژی» سه معیار اصلی در نظر گرفته شده برای انتخاب مصالح ساختمانی هستند. تجزیه و تحلیل عاملی نشان می دهد که این SAC ها را می توان در شش عامل به نام های: “اثرات زیست محیطی”، “کارایی منابع”، “به حداقل رساندن ضایعات”، “هزینه چرخه عمر”، “منفعت اجتماعی” و “قابلیت عملکرد” ادغام کرد. از آنجایی که این معیارها از نظر کارشناسان از نظرسنجی استخراج شده است، در نظر گرفتن این شش معیار در انتخاب مصالح، پایداری پروژه های ساختمانی را تضمین می کند.

محدودیت ها / مفاهیم تحقیق

روش نمونه گیری شامل سایر ذینفعان نمی شود که به نوعی بر انتخاب مواد تأثیر می گذارند، مانند مشتری. برای به حداقل رساندن خطای نمونه گیری، ممکن است نیاز باشد که حجم نمونه گسترش یابد تا ذینفعان بیشتری درگیر در انتخاب مواد باشند. با این حال، اهمیت مطالعه همچنان پابرجاست، زیرا محدودیت ها از آنها کم نمی کند، بلکه صرفاً زمینه را برای تحقیقات بیشتر فراهم می کند.

اصالت/ارزش

مطالعه حاضر حداقل از دو جنبه به صنعت ساختمان و تحقیقات پایداری کمک می کند. ابتدا درک معیارهای انتخاب و همچنین درجه اهمیت آنها را گسترش می دهد. همچنین به ذینفعان ساختمان راه جدیدی برای انتخاب مصالح ارائه می‌دهد و در نتیجه پایداری پروژه‌های ساختمانی را تسهیل می‌کند.